Een distributieriem is een belangrijk auto-onderdeel in de vorm van een getande riem die voor aandrijving zorgt van de nokkenassen om daarmee de in- en uitlaatkleppen te laten functioneren. Deze kleppen zijn van belang om brandstofmix en lucht aan te voeren en uitlaatgas af te voeren. Bij het verbranden van brandstof ontstaat er een kracht die de motorcilinders naar beneden drukt. Deze cilinders zitten vast aan een krukas met een zogenoemde stangbevestiging. De cilinders gaan op en neer, waardoor de krukas in beweging komt. Vervolgens zorgt de distributieriem ervoor dat de krukas de nokkenas die erboven ligt, aandrijft.
Distributieriem: zwart, rubberen getande riem
De distributieriem is van rubber gemaakt en is zwart van kleur, waarbij het ontwerp met tanden is uitgevoerd. Het is namelijk niet de bedoeling dat een distributieriem doorslipt en daarom is er sprake van een getande riem. De krukas en nokkenas zijn met tandwielen uitgevoerd en de tanden van de zwart rubberen distributieriem vallen daar in. Dit voorkomt het doorslippen. Het is een vernuftig systeem, waarbij de motor alleen functioneert als de nokkenas precies op het goede moment opent.
Vervangen van distributieriem
Het is belangrijk om een distributieriem tijdig te vervangen. Op het moment een distributieriem vervangen niet tijdig wordt uitgevoerd, loop je het risico dat de getande riem knap en de motor in de soep loopt. Doorgaans bepaalt de kilometerstand het moment van vervanging van de distributieriem en dat is vaak rond de 120.000 kilometer. Overigens staat in het instructieboekje van de auto vaak aangegeven op welk moment de riem vervangen moet worden. Dat kan bijvoorbeeld ook al na 60.000 of pas na 150.000 gereden kilometers zijn. Check daarom het instructieboekje om te zien wanneer de getande riem preventief vervangen moet worden door de garage.
Eerder vervangen van een distributieriem
Het komt voor dat een autogarage bij een check-up van de auto aangeeft dat de riem eerder aan vervanging toe is. Dat is bijvoorbeeld een optie indien je maar weinig rijdt in de auto, want dan loop je de kans dat er sprake is van uitdroging van het rubber. Bij uitgedroogd rubber van de distributieriem bestaat het risico van snellere slijtage met kans op doorslippen. Het komt vaak voor bij het rijden van korte afstanden, zoals alleen in de eigen woonplaats dat een distributieriem sneller slijt. In dat geval wordt niet de kilometerstand aangehouden om de getande riem te vervangen, maar is het raadzaam eerder tot vervanging over te gaan. Koop je een auto? Let hier dan goed op wanneer je een proefrit doet.
Kosten voor het vervangen van een distributieriem
Het is niet goedkoop om een distributieriem van een auto te laten vervangen door een garage. De kosten van de distributieriem zelf zijn niet heel hoog, maar je betaalt arbeidskosten die in de papieren lopen. Bovendien hangt het af van het model en type auto af. Er zit dan ook een groot verschil tussen kosten die garages berekenen voor het vervangen van een distributieriem. Deze lopen uiteen van 250 euro tot 1.000 euro. Dat komt doordat een automonteur meerdere uren bezig is met het vervangen van de getande riem. Het is echter wel altijd goedkoper om de distributieriem tijdig te vervangen dan wanneer deze knapt en de motor kapot gaat.
Verschil tussen een distributieriem en distributieketting
Er zijn auto’s die niet uitgevoerd zijn met een distributieriem, maar met een distributieketting. De riem is van rubber gemaakt en is bovendien uitgevoerd met trekdraden. Een distributieketting is van gehard staal gemaakt en onderhoudsvrij. Het verschil in materiaal zorgt ervoor dat je een distributieketting doorgaans niet preventief hoeft te vervangen, maar een getande riem dus wel. Gehard staal slijt minder snel, maar het is niet gezegd dat de ketting nooit vervangen hoeft te worden. Daarom is een periodieke check-up zeker aan te raden. Je kan vanaf de buitenzijde niet zien wat jij in je auto hebt, maar dat staat wel in het instructieboekje vermeld.
Hoe herken je een versleten distributieriem?
Het is natuurlijk altijd aan te raden om de voorschriften van de fabrikant op te volgen en om de zoveel jaar of om de zoveel kilometer de distributieriem te vervangen. Het komt echter voor dat er signalen zijn dat je distributieriem eerder kapot of versleten is. De distributieriem is bijvoorbeeld visueel te inspecteren door te kijken of het rubber scheuren of andere beschadigingen heeft. Zo kan het ook voorkomen dat er kleine deukjes of versnipperingen zijn te zien. Als je motor een slepend geluid maakt, bestaat ook de kans dat je distributieriem aan vervanging toe is. Verder kan een hoger verbruik van brandstof of een verminderd vermogen eveneens een teken aan de wand zijn. Dit is dan een oorzaak van een te lage spanning van de riem, waardoor deze een tandje overslaat.
Distributieriem laten vervangen
Het is aan te raden om een distributieriem door een specialist te laten vervangen, want dit vereist vakkennis. Bovendien dient er bij de vervanging ook gekeken te worden naar onderdelen die met de riem in contact komen, zoals een waterpomp.