Wat is rest BPM en hoe gaat het te werk?

wat-is-rest-bpm

Toen ik overwoog om een auto te kopen heb ik ook even gekeken of het importeren vanuit het buitenland, zoals Duitsland, interessant is. Aan het importeren van een auto komen veel aspecten bij kijken. Eén van de aspecten waar rekening mee gehouden moet worden, is de rest BPM. Ik wist niet wat een rest BPM is voordat ik mij ging inlezen over het importeren van een auto. Maar wat is rest BPM eigenlijk en hoe gaat het te werk? In dit artikel zal ik deze vragen beantwoorden en meer informatie geven over dit onderwerp.

Wat is rest BPM?

Rest BPM staat voor resterende Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen. Het is een belasting die betaald moet worden bij de aanschaf van een auto in Nederland, zowel bij aankoop van een nieuwe auto als bij import van een gebruikte auto uit het buitenland. De rest BPM wordt berekend op basis van de netto catalogusprijs van de auto en de CO2-uitstoot.

Hoe wordt de rest BPM berekend?

Je rest BPM berekenen kan ingewikkeld zijn en is afhankelijk van verschillende factoren. Allereerst wordt gekeken naar de netto catalogusprijs van de auto. Dit is de prijs inclusief accessoires en opties, maar exclusief BTW en BPM. Vervolgens wordt gekeken naar de CO2-uitstoot van de auto. Hoe hoger de CO2-uitstoot, hoe hoger de BPM. Er wordt gebruik gemaakt van een speciale tabel waarin de CO2-uitstoot gekoppeld is aan een percentage BPM. Dit percentage wordt vervolgens vermenigvuldigd met de netto catalogusprijs om de BPM te berekenen.

Houd rekening met de leeftijd van de auto

Bij het importeren van een gebruikte auto uit het buitenland, moet er rekening gehouden worden met de leeftijd van de auto. Voor auto’s die ouder zijn dan 25 jaar geldt er namelijk geen rest BPM meer. Dit kan aanzienlijk schelen in de kosten. Daarnaast zijn er ook regelingen voor auto’s tussen de 15 en 25 jaar oud, waarbij er een gereduceerd tarief geldt.

Overige factoren die van invloed kunnen zijn

Naast de netto catalogusprijs en de CO2-uitstoot zijn er nog enkele andere factoren die van invloed kunnen zijn op de berekening van de rest BPM. Zo kan het zijn dat er bepaalde accessoires of opties aanwezig zijn die invloed hebben op de hoogte van de BPM. Daarnaast kan de staat van de auto ook van invloed zijn. Als de auto bijvoorbeeld schade heeft, kan dit leiden tot een lagere BPM.

Hoe gaat het te werk?

Als je een auto wilt importeren en de rest BPM wilt berekenen, zijn er verschillende manieren om dit te doen. Ten eerste kun je gebruik maken van de website van de Belastingdienst. Hier kun je een formulier invullen met gegevens over de auto, zoals merk, type, bouwjaar, kilometerstand, etc. Vervolgens krijg je een berekening van de rest BPM.

Daarnaast zijn er ook verschillende gespecialiseerde bedrijven die kunnen helpen bij het berekenen van de rest BPM. Deze bedrijven hebben vaak een geautomatiseerd systeem dat snel en accuraat de rest BPM kan berekenen. Het voordeel hiervan is dat zij vaak op de hoogte zijn van de laatste regelgeving en dus kunnen zorgen voor een correcte berekening.

Marthijs
Nooit opgegroeid met veel kennis van auto's om zich heen. Heeft zich er zelf in moeten verdiepen nadat hij zijn eerste auto kocht en heeft daardoor Autogids24 opgezet om informatie te delen. Over Autogids24.nl