Rijd je in een Kia Picanto en wil je graag de bandenspanning weten? Wij hebben de juiste bandenspanning voor de Kia Picanto op een rij gezet. Kijk goed welke aandrijving jouw Kia Picanto beschikt.
Het is belangrijk om de bandenspanning van de Kia Picanto regelmatig te controleren. Voor meer informatie over waarom de juiste bandenspanning belangrijk is en hoe je bandenspanning controleert of banden pompt, lees verder naar beden.
Tip: om onderstaande tabel het makkelijkst te kunnen aflezen raden wij je aan om het scherm een kwart te draaien (liggend).
Kia Picanto bandenspanning per aandrijving
Aandrijving | Bandenmaat | Bandenspanning voorwielen | Bandenspanning achterwielen | Voorkant beladen | Achterkant beladen |
---|---|---|---|---|---|
1.0 | 155 70 R13 75T | 2.3 | 2.1 | 2.5 | 2.5 |
1.0 | 165 60 R14 75H | 2.3 | 2.1 | 2.5 | 2.5 |
1.0 | 175 50 R15 75H | 2.3 | 2.1 | 2.5 | 2.5 |
1.1 | 155 70 R13 75T | 2.1 | 2.1 | 2.2 | 2.2 |
1.1 | 165 60 R14 75T | 2.1 | 2.1 | 2.2 | 2.2 |
1.1 | 175 50 R15 75T | 2.1 | 2.1 | 2.2 | 2.2 |
1.1 CRDi | 175 60 R14 79H | 2.1 | 2.1 | 2.2 | 2.2 |
1.2 | 175 50 R15 75H | 2.3 | 2.1 | 2.5 | 2.5 |
Waarom is de juiste bandenspanning zo belangrijk?
De juiste bandenspanning waarborgt de veiligheid door een optimale grip op de weg. Het vermindert ook de kans op een klapband. Bovendien draagt een correcte bandenspanning bij aan een gelijkmatige bandenslijtage, waardoor de levensduur van de banden wordt verlengd. Tenslotte kan een auto met de juiste bandenspanning zuiniger rijden, wat leidt tot brandstofbesparing.
Hoe controleer je de bandenspanning?
- Zorg dat de banden koud zijn (ten minste 1 uur niet gereden).
- Verwijder het dopje van het ventiel van de band.
- Plaats de bandenspanningsmeter op het ventiel.
- Lees de meting af en vergelijk deze met de aanbevolen waarde.
- Voeg lucht toe of laat wat lucht ontsnappen indien nodig.
- Plaats het dopje terug.
Hogere bandenspanning beter dan te lage
Het is beter om een iets te hoge bandenspanning te hebben ten opzichte van het aantal voorgeschreven bar. Dit omdat je altijd geleidelijk aan wat lucht verliest en het feit dat een lagere bandenspanning dan het voorgeschreven aantal veel slechter is.