De smart #1: een zeer aantrekkelijk elektrische auto

Toen ik mijn eerste auto kocht, een Renault Clio, waren drie dingen voor mij belangrijk: zuinigheid, rijcomfort en het uiterlijk. Ik wilde een auto die er niet alleen goed uitzag, maar ook comfortabel en zuinig was. De wereld van elektrische auto’s is van een afstandje geen onbekend terrein. Zelf heb ik er nog niet in gereden, maar wel vaak als bijrijder. Daarom zit ik er sterk aan te denken om over niet al te lange tijd over te stappen op een elektrische auto. Hierbij is de nieuwe smart #1 zeker een optie.

Smart 1 en uiterlijk: mooie moderne lijnen

Onze eerste associatie met het merk smart zal die van de smart ForTwo zijn. Deze werd als eerste geïntroduceerd in 2002 en ik moet eerlijk toegeven: mijn auto was het niet. Ik was weliswaar ook nog niet oud genoeg om een rijbewijs te hebben, maar het uiterlijk kon mij niet bekoren. Sinds 2020 produceert smart alleen nog maar elektrische uitvoeringen van de ForTwo.

Een paar smart ForTWo’s op een plein in Duitsland.

Meer dan 20 jaar later verrast smart mij met de introductie van hun nieuwe elektrische auto’s. De smart #1 is een verrassende verschijning. De grotere vormgeving is duidelijk ontworpen met een modern, stedelijk gevoel en het heeft dat beetje extra flair waar ik dan naar op zoek ben in een auto. Daarnaast heeft de smart #1 mooie lijnen en oogt de auto stoer en heeft het iets weg van een SUV. De auto is verkrijgbaar in verschillende kleuren, die je helemaal zelf kunt samenstellen.

smart #1 in een witte en grijze uitvoering.

Elektrisch rijden: in 10 jaar indrukwekkende ontwikkeling

Eindelijk is het kwartje gevallen dat alleen elektrisch rijden de toekomst heeft. In de afgelopen jaren heeft de technologische vooruitgang in de autobranche namelijk een indrukwekkende versnelling gekend. Het is nog maar ongeveer 10 jaar geleden dat volledig elektrische auto’s meer gangbaar werden op de consumentenmarkt. Sommige merken, zoals smart, zijn inmiddels volledig overgegaan op het alleen produceren van elektrische auto’s.

Actieradius

Ik denk dat iedereen wel oren heeft naar een elektrische auto, alleen is elektrisch rijden echt een andere benadering van rijden. Mensen die zich een elektrische auto kunnen veroorloven voelen zich nog niet altijd comfortabel bij de actieradius. Toen de elektrische auto zo’n 10 jaar geleden met de Nissan Leaf en de Renault Zoe meer gangbaar werd, kon je met een volle accu zo’n 150 kilometer rijden. Dan kan ik wel begrijpen dat je nog niet helemaal staat te springen om een elektrische auto aan te schaffen. Mijn Renault Clio uit 2013 reed op benzine en had bij een volle tank een actieradius van 600 tot 700 kilometer. Tegenwoordig zijn grotere actieradiussen meer normaal en de nieuwe smart #1 heeft zelfs een actieradius van 400 tot 440 kilometer.

Laadtijd

Elektrisch rijden is dus een andere benadering van rijden. Met de meeste nieuwe elektrische auto’s kan je in Nederland op één accu prima ergens heen en weer terug rijden. Ga je op vakantie of had je niet de mogelijkheid om ‘s nachts op te laden, dan zul je onderweg even stil moeten staan om de auto aan de laadpaal vast te zetten. Met de smart #1 heb je 30 minuten nodig om van 10% naar 80% op te laden. Neem je grofweg de helft, dan heb je een kwartier nodig om de auto tot de helft op te laden. Dit betekent dat je dus altijd een kwartier of 20 minuten extra reistijd moet berekenen.

Smart #1 en rijcomfort

Zoals ik in het begin had aangegeven was rijcomfort bij het kopen van mijn auto een van de belangrijkste, zo niet de belangrijkste, punten van aandacht. Nu heb ik helaas nog niet de mogelijkheid gehad om in een smart #1 te rijden, dus ik moet afgaan op mensen die een testrit hebben mogen doen in deze auto. Kijk hieronder de review van AutoWeek:

Zoals je hebt gehoord is AutoWeek zeer te spreken over het rijcomfort van de smart #1. Het ‘voelde’ bij het wegrijden direct goed. De smart #1 ligt lekker op de weg en de manier hoe de voorwielen reageren op de besturing is uitstekend. 

Hoeveel kost de smart #1?

Met een startprijs van € 41.395 lijkt de smart #1 op het eerste gezicht misschien een investering, maar als je kijkt naar alle functies en technologieën die je ervoor terugkrijgt, is het een zeer scherpe prijs. De kwaliteit van het interieur, hoe uitgebreid de multimedia is, autopilot, automatisch parkeren, goede audio en het vermogen van 272 pk (meer dan een Polestar 2 bijvoorbeeld), maakt dat de aanschafprijs best wel scherp is.

Eindoordeel: mooie auto voor scherpe prijs 

De smart #1 combineert veel van de dingen die ik waardeer in een auto. Ik hoef niet een sportieve auto, maar wil een auto met een hoog rijcomfort. De smart #1 heeft dat. Daarnaast ziet de auto er van de buitenkant erg mooi uit en heeft het een grote actieradius. Met een vermogen van 272 pk is het een zeer snelle auto. De aanschafprijs is persoonlijk voor mij te duur, maar vergeleken met andere elektrische auto’s is de prijs die je voor de smart #1 betaalt erg scherp. Erg positief verrast door de smart #1.

Marthijs
Nooit opgegroeid met veel kennis van auto's om zich heen. Heeft zich er zelf in moeten verdiepen nadat hij zijn eerste auto kocht en heeft daardoor Autogids24 opgezet om informatie te delen. Over Autogids24.nl