Een camper importeren uit Duitsland en de BPM berekenen

camper-kopen

Het importeren van een camper uit Duitsland heeft vrijwel dezelfde procedure als het importeren van een personen auto. Er zijn echter wel enkele dingen waar je rekening mee moet houden als je een camper importeert uit Duitsland. Het is namelijk zo dat de regels voor wanneer een camper ook daadwerkelijk een camper is, verschilt per land, dus het kan zomaar zijn dat de camper die je importeert uit Duitsland in Nederland helemaal niet wordt gezien als een officiële camper en dan krijg je een grijs kenteken.

Wanneer is een camper een camper in Nederland?

Als je een camper importeert uit Duitsland, zijn er veel regels waar je rekening mee moet houden. Een paar voorbeelden van de regels zijn dat er minstens 4 zitplaatsen moeten zijn inclusief de bestuurders- en bijrijderstoel. Er moet een tafel in zitten die overigens wel demontabel mag zijn, daarnaast moet er voor minstens 2 persoon slaap faciliteiten zijn, waarbij de afmetingen ook vastgesteld zijn. De slaap faciliteiten mogen gemaakt worden met behulp van de stoelen maar niet die van de bestuurder of bijrijder. Alle faciliteiten moet je daarnaast op een normale manier kunnen bereiken in de camper. Dit is slechts een kleine greep van de regels waar je rekening mee moet houden als je een camper uit Duitsland gaat importeren.

Hoe bereken ik de BPM voor de camper uit Duitsland?

Door middel van een BPM formulier kun je op internet verschillende rekenmachines vinden die het BPM kunnen berekenen. Het is echter wel zaak dat je de gegevens goed invult omdat je zelf verantwoordelijk bent voor de BPM betalingen. Je kunt desgewenst altijd informatie opvragen bij de Belastingdienst als je er niet uit komt. Ga je dus een camper importeren uit Duitsland, zorg dan dat je overal rekening mee houdt, ook met de juiste BPM berekening!

No Related Post